De senaste dryga två åren har Bushadministrationen enligt officiella siffror betalat 1,6 miljarder dollar – ungefär tolv miljarder kronor – till PR-bolag, reklambyråer och journalister. Försvarsdepartementet stod för 1,1 miljarder dollar av denna summa. I denna summa ingår bland annat golfhanddukar och bowlingväskor med emblem. Nästan hundra tusen dollar utbetalades av administrationen i åtta kontrakt med enskilda journalister. Rapporterar en kongresskommitté.
Hittat hos Yabosid, som skriver mer om saken.
tisdag, februari 14, 2006
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
8 kommentarer:
Sjukt! Det blir ca 40 spänn per amerikan och år!
Dock inte i närheten så sjukt som hela det svenska skattetrycket. Det blir över 150 000:- per svensk och år.
Timbro har beräknat att den totala svenska statliga propagandan kostar drygt 2 miljarder per år. Det blir över 2000:- per svensk och år.
Den skattefinansierade idémarknaden
Fantastiskt. Noterar att man räknar in t.ex. Sida:s informationsverksamhet - en avgörande del av myndighetens verksamhet - liksom till exempel arbetsmarknadsforskning, som "propaganda".
Detta jämfört med att amerikanska försvarsdepartementet ger pengar till journalister för att sälja in en schysst bild av massmord på irakier.
Go Timbro! Heja nyliberalerna!
du är en idiot. punkt. du jämför forskning och samhällsinfo m pengar som militär betalar till journalister o pr-byråer. du är framgångsrik med att framstå som en idiot.
/j
Dags att reda ut begreppen igen.
Nyliberaler är emot att skattepengar används till alla typer av propaganda. Det inkluderar både amerikanska regeringen och det svenska Partiets pr-konsulter. I Sverige finner Partiets representanter det naturligt att tex lägga upp partipolitik propaganda på landstingets websida. Ett annat exempel är när Partikamrat Andnor bränner skattepengar på att försöka hänga ut och påverka diverse tidningarredaktioners arbete. Nåt hon för övrigt får mycket bra betalt för att göra. Listan kan göras lång.
Jag tror vi kan konstatera att nyliberaler är helt oförmögna att ta till sig enkel information, men ännu mer att diskutera något som ligger utanför den egna föreställningsvärlden. Det är ett vanligt fenomen i sektsammanhang. Men för att inte dra långtgående slutsatser, så kan vi helt enkelt se det på individplan och notera att signaturen "j" sammanfattade saken på ett mycket sakligt sätt.
1. Vräka ur sig något.
2. Få saklig kritik.
3. Bemöta den med att säga att kritikern är korkad.
Samma trestegsraket varje gång Ali. Tröttnar du aldrig? Fet-gäsp.
kul d här att ni inte bara är idioter utan också på fullt allvar kallar jämf mellan forskning om folkhälsa o cash till pr-byråer som gör propaganda för irakkriget för 'saklig kritik'.
/j
Skicka en kommentar